I de fem blå zonerna i världen är genomsnittsåldern anmärkningsvärt hög och detta har självklart intresserat många forskare, som kommit fram till några gemensamma orsaker som god kost och regelbunden träning. En av de blå zonerna är ön Okinawa i Japan, och det som särskiljer denna zon från de andra är att invånarna säger att de alla har hittat sin mening med livet, sitt Ikigai, och att detta bidrar till ett långt och lyckligt liv.
Du kan hjälpa din klient att hitta sitt Ikigai under ett coachingsamtal, jag har använt det framgångsrikt i både chefs- och karriärcoaching, men det finns självklart fler områden där metoden säkert skulle fungera lika bra, i livscoaching till exempel. Du kan också använda metoden när du arbetar med grupper som vill hitta en gemensam plattform att arbeta tillsammans utifrån. Jag kommer fokusera på Ikigai för individer när jag här tar er igenom modellen. Men skillnaden är inte stor, jag kan dock rekommendera att börja med individer innan du använder det i gruppcoaching.
Det finns fyra områden man fokuserar på; Vad jag älskar, vad jag är bra på, vad jag kan tjäna pengar på och vad världen behöver. Och man arbetar i den ordningen. Där dessa områden möts finns ditt Ikigai. Jag har fått frågan från andra coacher hur mycket man ska ta fram på varje område. Att säkra minst 4 saker och hålla sig inom tidsramen 10-15 minuter för varje område kan vara en bra riktlinje att hålla sig till.
Är du redo? Så här tar du dig igenom modellen;
Vad jag älskar; Ibland har klienten svårt att komma vidare efter att ha sagt ”fru och barn”. Ha tålamod och hjälp klienten att expandera, detta område är en mycket viktig komponent när ni ska knyta ihop bilden.
Vad jag är bra på; När ni gått igenom det här området, kollar du av om ordet ”passion” skulle representera skärningen mellan vad man älskar och vad man är bra på. Ibland stämmer det, ibland hittar klienten ett annat ord, som de tycker passar bättre.
Vad jag kan tjäna pengar på; Här är det bra att hjälpa klienten om det blir begränsat. Gå tillbaka till de två andra områdena, man brukar alltid hitta något nytt. Och det har inte bara med att göra vad man skulle kunna göra just idag, utan bara helt enkelt vad man skulle kunna tjäna sitt levebröd på.
Vad världen behöver; Om klienten fastnar på saker som fred och bra klimat, är det viktigt att hjälpa till att expandera. Ett sätt kan vara att ställa frågan ”varför?” ett par gånger. Jag brukar var tydlig med att de inte ska lägga några normativa värderingar i det här, inget är finare än det andra. Jag har klienter som kommit fram till saker som vacker konst, intelligenta människor och god mat.
Nu är det dags att knyta ihop vad man älskar och vad världen behöver. Hänger det ihop? Ibland är svaret ett glasklart ja, ibland vill de göra lite justeringar. Sedan låter du klienten titta på hela bilden en stund, alla fyra cirklarna. Och Eureka, de hittar sitt Ikigai i skärningen mellan dessa! Jag låter aldrig en klient lämna förrän de kommit på något. Sedan kan de reflektera och ändra efteråt. Risken är annars stor att de tar med sig delarna och börjar fråga nära och kära, och då försvinner styrkan i hela modellen.
Exempel på Ikigai jag varit med om är; nyfikenhet, sprida glädje, driva fram resultat, vinna, hjälpa andra. Ibland är det ett ord, ibland en mening, ibland ett par ord. Men alla har kommit på det.
Det kan vara skönt att träna ett par gånger innan du använder det på betalande kunder, jag tyckte det var bra och jag hittade min väg genom det. Hur du än går tillväga, kommer din coaching bli en nyans starkare med Ikigai-modellen!
Susanna Stensdotter
Web; www.esoncom.se
e-post; susanna@esoncom.se
Linkedin; Profil;
Instagram; @esoncom
Talargruppen; Moderator. Coach; ACC-certifierad.